Da vi prøvekørte Suzuki Vitara for første gang i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, som fandt sted i Portugal først på
året (læs
den første prøvekørsel af Suzuki Vitara hér >>>),
var noget af det mest iøjefaldende, hvor alsidig den
var, pakket ind i en længde på blot 4,18 meter.
På de danske landeveje må vi ikke mindst lægge oven
i, at man får utrolig meget bil for pengene.
Basismodellen med forhjulstræk og 120 hestes benzin
motor koster blot 195.000 kroner. Prisen inkluderer
7 airbags, aircondition, multijusterbart rat,
elruder for, fjernbetjent centrallås, men man savner
f.eks. sædevarme.
Exclusive betyder eksklusiv
I den prøvekørte udgave er basis den samme, men
fordi den har tilnavnet ”Exclusive” i stedet for
”Comfort” stiger prisen med 70.000 kroner. Men man
får så sandelig også noget for pengene: Læderkabine,
et glimrende og let læseligt navigationsanlæg via en
7” skærm, mirrorlink (så man kan se et spejlbillede
af smarttelefonen på skærmen), regnsensor (som selv
aktiverer vinduesviskerne, når det begynder at
regne) og bakkamera med et rigtig godt billede.
Adaptiv fartpilot (som regulerer afstanden til
forankørende i trafikken) hører også med, ligesom
nødbremsesystem, der hjælpe en til at undgå
kollision i en kritisk trafiksituation. Dertil
kommer polerede 17” alufælge og i kabinen er
aircondition anlægget udskiftet med klimaanlæg.
Fuldstændig nøgleløs betjening indgår i Exclusive
pakken, dvs. man kan betjene centrallåssystemet via
dørgrebene, blot man har nøglen i nærheden, f.eks. i
lommen eller en håndtaske. Og siden kan bilen
startes vha. en trykknap på instrumentpanelet. Alt i
alt temmelig meget for 265.000 kroner.
Rummelig og alsidig
Alsidigheden føltes ikke ringere, når man begyndte
at bruge bilen i praksis. Kabinen er utrolig
rummelig, ikke mindst på bagsædet er der forbavsende
meget benplads. Det skyldes naturligvis, at man
udnytter bilens højde, men siddestillingen på
bagsædet er nu ikke ukomfortabel opret. Bagtil
disponerer man oven i købet over et bagagerum på 375
liter, og bagagerumsbunden kan placeres i to
niveauer eller på skrå.
Når bagsæderyglænene er lagt ned i vandret position,
kan man opnå et helt plant bagagerumsgulv, hvis man
placerer den fleksible bagagerumsbund i øverste
position - som i øvrigt efterlader udmærket plads
nedenunder.
Funktionelle proportioner
En del af forklaringen på den gode plads er, at
bilen måler 1,61 meter i højden – det er omkring 15
cm mere end en almindelig flad personbil. Heraf går
4-5 cm til forøget frihøjde (frihøjden er på 18,5
cm), men der bliver stadig 10 cm tilbage og der er i
løse tal et par hundrede liter mere kabineplads end
i en flad personbil. Tankevækkende.
Især fordi den forøgede frihøjde giver så gode
muligheder for at komme frem i lettere terræn – også
uden firehjulstræk. Man bliver ikke i samme grad
hængende på toppen af et hjulspor. Det kunne medføre
dårlige køreegenskaber på plan asfalt, hvor en
Vitara trods alt vil befinde sig det meste af tiden
for de flestes vedkommende. Men også hér har man
glæde af Exclusive udstyret, som inkluderer nogle
fancy sort lakkerede 17” alufælge.
Kører udmærket
Det er især ”17””, der betyder noget for
køreoplevelsen. Normalt ville vi på ujævne danske
provinsveje være mere glade for 16” fælge med mere
affjedring i dæksiderne. Men faktisk fungerer 17”
fælgene ret godt. De er også med til at reducere
sidevindsfølsomheden, som er minimal i Vitara. Det
skal den virkelig have roser for – der blæste en
stiv vind i dele af testperioden og selv ved dansk
motorvejsfart var det ikke noget, der rørte det fine
køretøj.
Motoren var som indikeret benzin-udgaven på 120 hk.
Vitara kan også leveres med en 120 hestes diesel.
Der er flere store forskelle. Den umiddelbart
iøjefaldende er 40.000 kroner mere ved køb. Dertil
små 900 kroner mere i afgift, og så kan den køre 25
km/l i stedet for 18,9. En anden forskel er en
større vægt. Ultimativt, hvis man vælger Vitara med
4-hjulstræk og dieselmotor, øges vægten med 225 kg,
og man må så også køre med 1500 kg på krogen (mod
benzinudgavens 1200 kg). Det er
alt sammen udmærket, hvis det er det, man ønsker.
Vores valg
Men køreoplevelsen i benzinudgaven er god. Den
lavere vægt gør den mere agil gennem kurverne.
Benzinmotoren er støjsvag, den vibrerer ikke meget
og den leverer kræfterne lineært, fordi den ikke har
turbolader. Det betyder også, at man i praksis kan
komme meget tæt på den officielle benzinøkonomi var
vores erfaring. Hvis ikke man HAR brug for
4-hjulstræk og dieselmotor er benzinversionen det
rette valg – efter undertegnedes mening.
|